'Het Lam Gods en de kunstschatten van de Sint-Baafskathedraal' door Ludo Collin
Terugblik
Ludo Collin heeft een rijke achtergrond in zowel religie als kunstgeschiedenis en zijn bijdragen aan het culturele erfgoed van Gent zijn van onschatbare waarde. Hij is baccalaureus in de theologie en licentiaat (master) Moderne Geschiedenis. Hij is ook kunsthistoricus. Hij is titulair Kanunnik, Kanselier van het Bisdom Gent en bisschoppelijk gedelegeerde voor Cultuur. Namens het Sint-Baafskapittel is hij woordvoerder met betrekking tot het Lam Gods en als Rector speelt hij een belangrijke rol in het beheer van deze historische Sint-Baafskathedraal. Hij is voorzitter van het Centrum voor Religieuze Kunst en Cultuur (Leuven) en van de vzw Begijnhof O-L-Vrouw ter Hoyen (Gent). Hij is auteur en medeauteur van verschillende publicaties. Maar vooral is hij de drijvende kracht achter de restauratie van het Lam Gods en van de realisatie van het bezoekerscentrum in de crypte van de Sint-Baafskathedraal.
Ludo Collin neemt ons mee in zijn boeiend verhaal over de betekenis, de geschiedenis en de restauratie van het veelluik van het Lam Gods, dat tot het werelderfgoed behoort. Tevens belicht hij ook even de andere kunstobjecten van de Sint-Baafskathedraal. Het werk van de gebroeders Van Eyck heeft een bewogen geschiedenis achter de rug. De panelen werden ooit uit elkaar gehaald, illegaal verkocht, vervalst, gesmokkeld, gegijzeld, gecensureerd door overschildering, verborgen gehouden, bedreigd door beeldenstormers en losgeldeisers, als een diplomatiek wapen aangewend, ontvreemd, overlangs doorgezaagd, gered door Australische dubbelagenten en dertien maal gestolen. Het kreeg in 1919 met het Verdrag van Versailles zijn definitieve plaats terug in de Sint-Baafskathedraal, nadat onderdelen ervan meer dan een eeuw lang in Duitsland verbleven. Vanaf oktober 2012 onderging het werk voor vijf jaar lang een ingrijpende restauratie. De restauraties werden weer hervat in 2018, omdat 2020 in België tot het Van Eyck-jaar uitgeroepen was. Sinds 2 mei 2023 worden de bovenste panelen van het geopende Lam Gods-altaarstuk gerestaureerd in het Museum voor Schone Kunsten in Gent. Het betreft de derde en laatste fase van de grootscheepse conservatie-restauratiecampagne van het Lam Gods door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium. Fase 3 zal vermoedelijk in het voorjaar van 2026 voltooid zijn.
Behoort tot het gewest Oost- en Zeeuws-Vlaanderen dat volgende afdelingen groepeert: